Erişim denetleyicileri (Access Modifiers) program
içerisinde tanımlanan değişkenlere nasıl ulaşılabileceğini belirtir. Erişim
denetleyicilerini bir değişken, sınıf ya da yöntem deklere ederken mutlaka
kullanırız.
public
Bir üye public olarak tanımlandığında, kod içerisinde herhangi bir yerden
erişilebilir durumdadır.
protected
Protected üyeler, public ve private üyelerin bir birleşimi gibidir. Bir
sınıf içerisinde üyeyi protected olarak tanımladığınızda, bu sınıftan
türetilen sınıflar aynı üyeye erişebilir. Bu açıdan public üyelere benzer.
Ama bu sınıftan türetilmeyen başka bir sınıf protected üyeye erişemez. Bu
yönden de private üye gibi davranır.
Private
Private üyelere sadece kendi sınıfının diğer üyeleri tarafından
erişilebilir. Private erişim denetleyicileri varsayılan denetleyici tipidir.
internal
Internal erişim denetleyicisi birden fazla uygulamanız olduğunda oldukça
yararlıdır. Internal olarak tanımlanmış bir üye, aynı assembly içerisindeki
tüm dosyalar tarafından bilinir ama farklı assembly içerisindeki dosyalar
tarafından erişlemez. Diğer bir deyişle, internal üyeyi aynı program
içerisinde kullanabilirsiniz ama bu üyeye farklı bir program içerisinden
erişemezsiniz. Bir DLL hazırladınız. Bu DLL içerisinde bir değişkeni
internal olarak tanımladığınızda, istediğiniz kadar sınıf ekleyin, bu
sınıfların hepsi tarafından kullanılabilir. Ama bu DLL i başka bir uygulama
içerisinde kullanırsanız, DLL içerisinde internal olarak tanımlanan üyeleri,
diğer uygulama içerisinden göremezsiniz.
Static
Static üyeleri diğerlerinden ayıran fark, bu üyelere erişmek için sınıfın
örneklenmesinin gerekmemesidir. Doğrudan SinifAdi.StatikUyeAdi;şeklinde
erişilebilir. Hem yöntemler hem de değişkenler static olarak tanımlanabilir.static
olarak tanımlanan üyeler, sınıftan nesneler türetildikçe tekrar tekrar
türetilmezler. Bir sınıftan on tane nesne türetsek bile bu on nesne aynı
static üyeyi kullanır.
Const
Program içerisinde değeri kod tarafından kesinlikle değiştirilemeyecek
değişkenler için kullanılır. Bu değişkenlere ilk değerleri, değişken deklere
edilirken verilmelidir. const string EnBuyukTakim=”Fenerbahçe”;EnBuyuk
programın geri kalanında sadece Fenerbahçe değerini kullanabilir. Değeri
kesinlikle çalışma zamanında değişmez.
Readonly
Readonly değişkenler const değişkenlere benzer. Tek farkı ilk değerlerinin
çalışma zamanında atanabilir olmasıdır. Sınıf yapılandırıcısında çalışma
zamanında elde edilen değer readonly bir değişkene aktarılır ve bu değişken
programın geri kalanında değiştirilmeden kullanılabilir.
Access Modifiers
12 Haziran 2007
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder